Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Garderoben

Hvad vi tænker ville være godt i garderoben og hvorfor - Garderoben er et læringsrum ! 

 

Garderobepladsen signaliser "Velkommen - her er plads til dig" 

Når dit barn begynder i Børnehuset Goethesgade, vil det første dag møde sin garderobe. Her vil der være barnets navn på. Når barnet har fået taget et billede en af de første dage, vil dette også sættes på garderoben. Det er også muligt for jer at medbringe et billede af dit barn. 

Garderoben vil være det sted dit barn møder først om morgenen og sidst på dagen. 

Hjælp dit barn om morgenen med, at garderoben er klar til senere på dagen. Vend jakke/bukser rigtigt, så ærmer og ben er ikke på vrangen. Dette gør, at barnet er klar til at møde sin garderobe når vi skal på tur eller på legepladsen. 

Garderoben er et læringsrum, der rummer mange motoriske udviklingsmuligheder. Øje-hånd koordination, at skulle tilpasse en arm et ærme og ET ben i hvert bukseben. At kunne lyne en lynlås og have styr på at hive og lukke en velcro sko mm. Det vil give barnet de bedste muligheder for at have overskud til at koncentrere sig om denne læring, hvis barnet ikke først har skulle bruge energien på vende tøjet rigtigt. 

De voksne i Børnehuset Goethesgade guider og støtter børnene i, at garderoben også er pæn og overskuelig igen, når vi kommer ind fra legepladsen/hjem fra tur og inden vi går ind på stuen. Vi guider børnene så tøjet er vendt rigtigt og hængt op - så det på regnfulde og våde dage kan tørre. 

Det er også vigtigt, at der er tøj og sko efter årstiden og i passende størrelser! Vi vil derfor gerne bede jer om at tømme garderoben hver fredag og tjekke tøjet for størrelse og fuldstændighed. 

Det kan forventes at have brug for: 

Forår: 

  • 2 x bluser 
  • 2 x t-shirts 
  • 2 x bukser 
  • shorts 
  • 2 x strømper 
  • 2 x 2 delt undertøj (børnehaven) 
  • et sæt termotøj 
  • et sæt regntøj 
  • et paar gummistøvler 
  • en tynd hue 
  • et par tynde vanter 

Sommer: 

  • 2 x bluser 
  • 2 x t-shirts 
  • 2 x bukser 
  • shorts 
  • 2 x strømper 
  • 2 x 2 delt undertøj (børnehaven) 
  • en solhat 
  • et par sandaler/sommersko (sandaler gerne med lukket snude, så tæer ikke skabes ved cykelløb) 
  • en sommerjakke 
  • et sæt regntøj 

Efterår: 

  • 2 x bluser 
  • 1 x ekstra varm trøje 
  • 2 x t-shirts 
  • 2 x bukser 
  • 2 x strømper 
  • 2 x 2 delt undertøj (børnehaven) 
  • et sæt termotøj 
  • et sæt regntøj 
  • en overgangsjakke eller en fleecetrøje 
  • et par gummistøvler 
  • en tynd hue 
  • et par tynde vanter 

Vinter: 

  • 1 x ekstra varm trøje 
  • 2 x bluser 
  • 2x bukser 
  • 2 x strømper 
  • 2 x 2 delt undertøj (børnehaven) 
  • et sæt uld/ski undertøj 
  • flyverdragt - hvis det er muligt så gerne 2 flyverdragter eller lignende, så barnet altid har varmt udendørstøj, der er tørt, så der er mulighed for at vi nogle dage kan komme ud og lege to gange. 
  • et sæt regntøj - gerne et nummer for stort så det kan komme ud over flyverdragten, dette giver en større bevægelighed når barnet skal kunne udfolde sig motorisk på legepladsen. 
  • en varm hue, evt. en elefanthue, så halsen ikke blive kort 
  • flere par varme vanter/handsker - vi oplever at vanter bliver hurtigt våde og det er dejligt at kunne skifte til tørre varme vanter. Ski/vand afvisende er også et godt alternativ. 
  • termostøvler - De er fantastiske at have på, så der kan plaskes i vand og evt. slud på legepladsen. Men de er ikke fantastiske for børnene at have på til dagligt brug, da de er tunge og svære at gå i. 
  • vinterstøvler - De er nødvendige og rigtig gode til dagligt brug og når vi skal på tur og udflugter. 

Navn i tøjet 

Det kan meget nemt ske, at tøj, sko, støvler m.m. bliver forbyttet eller glemt/lagt på legepladsen. Det er en kæmpe hjælp for os, når der er skrevet tydeligt navn i ALT barnets tøj, fodtøj, sutsko mm. 

Brug evt. navnelapper/navneetiketter, det er små klistermærker lavet med barnets navn, der nemt kan sættes i tøj og sko. 

Når der er navn i tøjet, så finder "forsvundet" tøj ofte til tilhørende garderobe og dit barn. 

At være selvhjulpen giver succesoplevelser! 

Vi vil selvfølgelig altid gerne hjælpe vores børn! Men uden at vi tænker over det, snyder vi dem for mange gode succesoplevelser - Stoltheden og glæden i deres ansigt , når de har kæmpet med en sko, der så pludselig sætter sig rigtigt på foden, er ubeskrivelig. Når de knækker koden til hvordan en lynlås skal lynes og de formår at holde ned i jakken, samtidig med at der hives op i lynlåsen - smilet på deres ansigt bliver større og større for hver millimeter lynlåsen rykker sig opad - De bliver så ubeskriveligt stolte og glade når de kan selv. 

I vuggestuen begynder vi med små skridt, det kan værre først og fremmest at finde sin egen garderobe. Vi øver i at tage jakken på, åbne skoen, tage skoen på. Nogen børn vil have mere tid på legepladsen end andre, og der vil være dage hvor en tur bliver meget kort, da læringen i denne alder fokuseres på at blive selvhjulpen. 

I børnehaven er vi et skridt videre. Vi øver os i først og fremmest at holde fokus på egen garderobe. Vi øver at lyne en lynlås, at knappe en knap, at holde fokus på rækkefølge - så man fx. ikke fået vanter på først, det er svært at tage sko på og lyne lynlås med store vanter på. Det er også svært at få regnbukser på, hvis man har taget gummistøvler på først. 

De voksne er der og guider og støtter børnene i deres læring og deres vej at blive selvhjulpen. For at understøtte sproget, opfordere vi til at tales med barnet om tæjet og handlinger. Det kan fx lyde således: "Vi lyner lynlåsen", "Knapper knappen i bukserne/blusen", "Tager skoene af", "Lukker velcro", "Binder snørebåndet", "Tager jakken på", "Armen ind i ærmet". På den måde får vi sat ord på og giver barnet mulighed for et bredt ordforråd og nuanceret sprog. Vi lyner jo faktisk ikke jakken, det er lynlåsen i jakken lynes.